Portal STUDIA - informacje i komunikaty dla studentów UBB
Aktualności

Konkurs „Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne”

Data: 26.09.2024 Kategoria: Konkursy

Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne (SID) to rozwinięcie działalności Portalu Jakości Kształcenia o dodatkowe narzędzie służące identyfikowaniu dobrych inicjatyw edukacyjnych w szkolnictwie wyższym.

Jakiego rodzaju inicjatyw poszukujemy?

Powinny być m. in. odważne, kreatywne i potencjalnie transformacyjne; przyciągać, motywować i przynosić czytelnie opisane rezultaty; kultywować krytyczne myślenie i umiejętności współpracy; angażować różne społeczności; umożliwiać uznanie przez uczelnię poprzez przyznanie punktów ECTS lub włączenia do programu studiów. Szczególnie wysoko cenione będą inicjatywy, które będą miały potencjał wdrożenia modelowego w wielu rodzajach uczelni lub typów studiów lub takie, które tworzą podstawy dla finansowania wielu rodzajów inicjatyw.

Do udziału w konkursie na najlepsze inicjatywy dydaktyczne realizowane na polskich uczelniach zaprosimy studentów z polskich uczelni działających indywidualnie lub w zespołach złożonych z co najmniej 2 osób posiadających aktualny status studenta lub doktoranta.

Zgłoszenie

Zgłoszenie będzie odbywać się poprzez stworzony w tym celu Formularz Zgłoszeniowy.|

Pobierz formularz zgłoszeniowy


Prawidłowe zgłoszenie konkursowe to takie, w których zostaną opisane założenia programowe zgłaszanej inicjatywy edukacyjnej, metody pracy studenta i nauczyciela akademickiego, efekty uczenia, które mają zostać osiągnięte oraz literatura niezbędna do prawidłowego zrealizowania założeń i uzyskania założonych efektów. Formularz zgłoszeniowy będzie odzwierciedlał ogólny układ sylabusa dla zapewnienia jego przejrzystości i potencjału zastosowania w praktyce.

Wyślij formularz


Nagrody

Trzy najlepsze zgłoszenia będą nagrodzone nagrodami rzeczowymi lub pieniężnymi. Możliwe jest też przyznanie wyróżnień. Pula nagród to 7000 złotych.

Zespół oceniający będzie w pełni reprezentatywny. W jury konkursu znajdzie się trzech ekspertów współpracujących z fundacją. Będą to osoby związane ze środowiskiem Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich oraz studentów.

Najlepsze projekty zostaną opublikowane w zbiorze wydanym w formacie e-booka dostępnego w repozytorium Biblioteki Narodowej z numerem e-ISBN.

O SID

SID jest praktyczną realizacją Standardu 1.3. „Standardów i wskazówek dotyczących zapewnienia jakości w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego” (ang.: Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area – ESG).

Standard stanowi, że Uczelnie powinny zapewnić realizację programów kształcenia w sposób zachęcający studentów do odgrywania aktywnej roli w kreowaniu procesu uczenia się, a system oceniania studentów powinien odzwierciedlać takie podejście. ESG formułuje następujące wskazówki w tym standardzie (ESG, str. 8):

Kształcenie (uczenie się i nauczanie) zorientowane na studenta odgrywa istotną rolę w stymulowaniu motywacji, autorefleksji i zaangażowania studentów w proces uczenia się. Oznacza to konieczność starannego namysłu nad procesami projektowania i realizowania programów kształcenia oraz oceniania efektów.

Prowadzenie kształcenia zorientowanego na studenta zakłada (kryteria merytoryczne oceny inicjatyw):

  • respektowanie i należyte uwzględnianie różnorodności studentów i ich potrzeb, co oznacza tworzenie elastycznych ścieżek kształcenia;
  • gdzie to właściwe, uwzględnianie i wykorzystywanie różnych trybów i form dydaktycznych;
  • elastyczne wykorzystywanie różnorodnych metod dydaktycznych;
  • regularną ocenę i dostosowywanie trybu / formy kształcenia oraz metod dydaktycznych;
  • stymulowanie rozwoju autonomii studenta, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednich wskazówek i wsparcia ze strony nauczyciela;
  • promowanie wzajemnego szacunku w relacji student-nauczyciel
  • istnienie odpowiednich procedur rozpatrywania skarg studentów.

Mistrzowie dydaktyki

SID jest propozycją wpisującą się m.in. w rekomendacje projektu “Mistrzowie dydaktyki”. W szczególności w rekomendację 2.4: organizowanie Dni Dobrych Praktyk (lub innych form i przestrzeni do dzielenia się wiedzą), podczas których nauczyciele akademiccy (…) mogliby się (…) wymieniać doświadczeniami.

Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne mają oddolny charakter, a więc są tworzone przez studentów, co jest również spójne z modelem tutoringu zaproponowanym w publikacji “Model tutoringu w kształceniu akademickim” (MEiN 2024), gdzie jest podkreślone, że nauczanie i uczenie się powinno być skoncentrowane na studencie, student jest współodpowiedzialny za efekty uczenia się i student jest współtwórcą procesu dydaktycznego (s. 97).

Rezultaty SID będą mogły być też wykorzystywane przez uczelnie np. jako dobre praktyki w ramach projektu “Doskonałość dydaktyczna uczelni”, który obecnie realizuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne mają m.in. na celu promowanie pomysłów na dydaktykę akademicką, które pojawiają się w odpowiedzi na zmiany społeczne, technologiczne i gospodarcze. Konsekwentnie, dzięki temu działaniu, możliwe będzie tworzenie w ramach Portalu Jakości Kształcenia miejsca agregowania idei dotyczących dydaktyki i tworzenia dla nich warunków do przenoszenia do innych środowisk akademickich.

konkurs-sid-ulotka-qtb6yi5qft18r5jgywja0a7yf0nywgskmegdjapi2c.webp

Regulamin konkursu

Regulamin Konkursu „Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne”

©2024 Uniwersytet Bielsko-Bialski. Wszystkie prawa zastrzeżone. 

Zapisano